הכותרת לעיל היא כותרת כתבה שקראתי בקשר עין (גיליון 207 ) שמביאה לקט נקודות מבט על מורים וחינוך בארה"ב מפי שתי מורות שזכו לחוות את חוויית ההוראה בארה"ב ובישראל .
והנה דוגמה לשלושה הבדלים בין שתי מערכות החינוך:
- קליטת מורים חדשים: מהרגע הראשון לקבלת המורה לעבודה בארה"ב מתחילים להכשיר אותו וזה לפני תחילת שנת הלימודים מקיימים ימי הערכות למורים החדשים בלבד , כולל סיור בבית הספר , קבלת תקנון משמעת מפורט ביותר , הצגת המורים לפני כלל מורי בית הספר , הדרכה שכללה את הצד המקצועי ליד הצד של ניהול הכיתה.בישראל ולפי חוויית המורות הללו וגם מחוויות של אחרים (עדות למורים חדשים שהופיעה בכתבה אחרת בקשר עין "שנת מבחן"-גיליון 209) שיש חוסר תמיכת המערכת במורה חדש , בשנה הראשונה המורה החדש מרגיש אבוד . אין שום תמיכה מערכתית מובנית וסדורה של קליטת מורה חדש .
- איכות ההוראה : בישראל המורים ברמה גבוהה יותר בהיבטים של יוזמה , ידע כללי,יכולת אלתור וגמישות מחשבה . אבל בהעדר כללים מנחים וברורים למורים בנוגע לדרך הדיבור , התנהלות מול בעיות משמעת , סלחנות , עיגול פינות גורמת למורים נפילה למצבים לא נעימים .בארה"ב לא סומכים על כריזמה של אדם , אלה מציידים אותו בכלים לפעולה בכל מצב נתון.
- שכר ותגמול : בישראל המורים מתוגמלים הרבה פחות . בארה"ב המורה מרוויח כפליים ממה שמרוויח בישראל .
הערות ותובנות :
מה שהוזכר לעיל חזק אצלי מה שהאמנת בו כל הזמן :
- ההתקדמות בחינוך שלנו דורש מערכת חינוך חזקה , ישרה , מבינה ומתכננת לטווח ארוך וממשלה ששמה את החינוך בראש הסולם (לא רק במלים) ומזרימה תקציבים הולמים לקידום המטרות הלימודיות וחינוכיות .
- לעשות כל מה שאפשר לקלוט מורים צעירים ומוכשרים .
- להעלות את שכר המורים כדי שיתפנו לעבודתם ולחיות בכבוד הראוי.
- לשים את מערכת החינוך בידיים לא מפלגתיות ופוליטיות בכדי שתהיה מערכת עצמאית שתפעל למען החינוך גרידא.
שלום,כמאל
השבמחקשמי מופיד אבו גוש ואני לומד אצל המרצה מר מתי אלפר ,קורס בתקשוב.המטלה שלי היא להיחשף לפלאי הבלוג.
אני מנהל ביה"ס :מקיף אלטור לבנים -חט"ב בהר הזיתים זו השנה העשירית.אני מורה ומחנך במערכת החינוך 23 שנים.תחום ההתמקצעות שלי הינו : מתמטיקה ושמשתי בעבר בתפקידי ניהול שונים כגון: רכז מקצוע.
מדוע בחרתי להיכנס דווקא לבלוג שלך ???
למדתי קורס מנהלים בעבר ובסיום הקורס הגשתי פרוייקט על ליווי מורים חדשים בבתי הספר.
גם אני כמוך חושב כי מורה חדש במערכת מרגיש אבוד ,זר, מאויים על רקע חוסר נסיונו ואי הכירותו איש מהצוות.
מורה שלא ימצא כתף תומכת בבית הספר כגון : מנהל ,מורה ,מחנך או רכז יתקשה לתפקד ולהצליח במערכת .מורה זה לא יוכל למצות את יכולותיו ולהגיע למימוש ייעודו.
אני תומך מאוד בליווי מורה חדש .אני חושב שגם צוות המורים והארגון נתרם מחניכתו כמו גם המורה החדש.
יש לבחור בשום שכל מורה מלווה המתאים למורה החדש בסגנונו,באופיו ,בטמפרמנט שלו ואולי אף רצוי שיהא המלווה גם מתחום הדעת של המורה החדש.
אני ממליץ למנהלים להצמיח את צוות המורים בחניכת המורים החדשים דבר העשוי להביא ללכידות ולגיבוש חברתי.
במקצוע שוחק כמו שלנו חשוב שבעתיים מוראל המורים.
המלצה נוספת למנהלים : לקיים שיחה מעת לעת עם המורה החדש והמורה המלווה (ביחידות) ולבחון הסתגלותו למקום ,לאנשים,לנהלים וכדומה.
אני מאחל לכולנו שנה של שלוה,של יחד,של תקשוב וקדמה.
ולאחיי הצמים ,רמדאן כרים ,כול עאם וואינתו בח'יר.
בברכה
אבו גוש מופיד