2.1.2012

מחד גיסא אנחנו לא הכל יכולים ומאידך אנחנו לא אפס .




בשיעורים האחרונים בקורס"מדעי החינוך של המאה ה-21" אנחנו נחשפנו לתובנות ממדעים שונים על התפתחות הידע האישי של בני האדם .
 ואחד התחומים המרתקים והחשובים הוא השפעת התורשה על התלמיד מבחינת ההתנהגות והלמידה לעומת הסביבה והוכח באופן אמפירי שהתשתית התורשתית-הביולוגית (DNA,גנים ,כרומוזומים , הגנום האנושי) משפיעה באופן משמעותי על תכונות ההתנהגות של הפרט
בסרטון הבא יש הסבר על הגנום האנושי ועל השפעתו המשמעותית על היכולות האישית של הפרט ועל הצורך לשנות את פרדיגמת החינוך ..






נקבע מדעית שהשפעת התורשתיות נעה בין הממדים 0.50 - 0.80 להשפעת הסביבה שנעה בין 0.50-0.20.
תכונות התנהגות שנחקרו הם אינטליגנציה, אישיות, הישגים בלימודים ומרכיביהם השונים, וכן פתולוגיה כגון סכיזופרניה, פיגור ועוד.
רב תכונות ההתנהגות (60-40 במספר) הן מורכבות מאד ונשלטות על ידי מספר רב של גנים (מאות במספר). כך נוצר מצב שההבדל בין פרט ופרט הוא קטן, ובאוכלוסיה נוצרת התפלגות דמוית הפעמון, כמו למשל התפלגות באוכלוסיה
חינוך הוא חלק מן הסביבה ולפיכך מרחב הפעולה של החינוך מוגבל ע"י התורשה, אך עדיין משמעותי ביותר. הדוגמה שהביא המרצה (פרופ' דוד חן) קשורה לשפה – כאשר היכולת ליצר שפה היא ביולוגית ואוניברסלית (חומסקי) אך החינוך הוא שקובע אם נדבר עברית, ערבית או כל שפה אחרת .
מה אנחנו לומדים מהנ"ל ?
ממה שנזכר לעיל , אנחנו כמחנכים צריכים להבין את האמת כפי שהיא, מצד ראשון אל לנו להתיימר ולחשוב שאנחנו הכל יכולים (כפי שאמר דוד חן : אנחנו לא אלוהים! ) , ואנחנו לא יכולים להפוך את כל התלמידים לתלמידים דומים ואפילו -כפי שאמר דוד חן- לא רוצים וחבל על כל התכניות והתקציבים והמשאבים שהוקצו לכך.
ומצד שני אל לנו להתייאש ולהגיד שאנחנו לא יכולים לעשות הרבה . אנחנו כן יכולים לעזור לתלמידים להגיע אל המקסימום שלהם בכך שנבחר בתכניות לימודיות חשובות ומעניינות והתאמתן ליכולות התלמידים השונות ולבחור בשיטות לימוד מתוקשבות ובמשחקים שקרובים ללבם של התלמידים וכו'.


מקורות:

  1. הרצאות של קורס "מדעי החינוך של המאה ה-21", 2011/2012 , המרכז האקדמי אור יהודה.
  2. תמונות גוגל
  3. http://www.youtube.com/watch?v=WtU91iIxaJA


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה